PL   |   ENG

ABC DIGITAL MARKETINGU

Witaj! W tej części naszego bloga poznasz ABC cyfrowego marketingu. Dowiesz się, co oznaczają podstawowe pojęcia związane z tym zagadnieniem oraz zdobędziesz fundamentalną wiedzę, która pozwoli Ci lepiej zrozumieć, na czym polega marketing XXI wieku. Czy jesteś gotowy, aby poszerzyć zakres swoich wiadomości? A zatem - do dzieła!

Zacznijmy od podstaw, czyli odrobiny terminologii. Przed Tobą kilka haseł, które musisz znać, poruszając się w świecie e-marketingu.

Digital Marketing

Z języka angielskiego - marketing cyfrowy. Polega na wykorzystaniu mediów cyfrowych, takich jak radio, telewizja, telefonia komórkowa, czy internet. Ta odmiana marketingu charakteryzuje się możliwością błyskawicznego tworzenia i udostępniania contentu. Pozwala również w szybki sposób pozyskiwać i przeglądać treści, które interesują nas w danej chwili.

Z badawczego punktu widzenia, cyfrowe media dają łatwość generowania wszelkiego rodzaju danych statystycznych, które mogą być pomocne w pozyskiwaniu potencjalnych klientów przez przedsiębiorców. W relatywnie prosty sposób można uzyskać informacje na temat preferencji, wieku, danych demograficznych czy językowych użytkowników. Najlepszym przykładem jest internet - przemieszczając się po wszelkiego rodzaju stronach, pozostawiamy świadomie (lub nie) informacje, które pozwalają analizować, ale też w dalszym procesie przystosowywać procesy wyszukiwania do naszych indywidualnych potrzeb. Wszystko to dzieje się w oparciu o wcześniej przeglądane przez nas witryny.

Jednym z najpopularniejszych narzędzi analizy ruchu w sieci jest Google Analytics. Narzędzie to możemy podpiąć pod naszą stronę w celu uzyskania danych, które mogą okazać się dla nas bardzo pomocne w zwiększaniu wydajności naszych działań. Oczywiście, na tym nie koniec, jeżeli chodzi o metody pomiaru efektywności w internecie. Kolejnych wpisów, przybliżających inne narzędzia, wypatrujcie na łamach naszego bloga.

Content

Content (w języku polskim: kontent) to wszelkiego rodzaju treści, m.in. dostępne w przestrzeni internetowej. Możemy rozumieć to pojęcie szeroko – jako zdjęcia, infografiki lub filmy. Z punktu widzenia pozycjonowania w sieci, jest to absolutnie najważniejsza wartość strony, którą chcemy przyciągnąć użytkowników – czytelników, potencjalnych klientów lub nawet konkurencję naśladującą nasze poczynania.

Załóżmy, że chcemy uplasować naszą witrynę na wysokiej pozycji wyszukiwania, stosując techniki SEO (Search Engine Optimization) lub poprzez działania reklamowe SEM (Search Engine Marketing). Wówczas najważniejszym czynnikiem oddziałującym na wysokość naszej pozycji będzie właśnie zamieszczony u nas content. Roboty, które sprawdzają opublikowaną treść, biorą pod uwagę m.in. jej niepowtarzalność. Jeżeli na witrynie znajdować się będzie jedynie kalka z innych miejsc w sieci, rezultaty są łatwe do przewidzenia. Niestety, nie możemy liczyć wówczas na zbyt wysoką pozycję w wyszukiwarce.
Pamiętajmy jednak, że contentu nie zamieszczamy tylko po to, aby osiągnąć wysoką pozycję w Google i innych wyszukiwarkach. Wykorzystując chociażby social media, poprzez wartościowy content jesteśmy w stanie budować zainteresowanie, a nawet zaufanie internautów.

Content Marketing

Strategia content marketingu polega na budowaniu relacji z potencjalnymi klientami dzięki określonym przez nas grupom odbiorców. Publikujemy treści, które są dla użytkowników przydatne, atrakcyjne i, jeśli to możliwe, unikalne.

Marketing treści to wykorzystanie przestrzeni internetowej; opiera się na nawiązywaniu dialogu pomiędzy firmą (instytucją) a odbiorcą contentu. Co sprawia, że zarządzanie treścią już dawno przewyższyło tradycyjne narzędzia marketingowe? Przede wszystkim, możemy pozyskiwać informacje zwrotne od internautów przeglądających zamieszczane przez nas informacje. W takich mediach jak Facebook, Twitter czy LinkedIn użytkownicy mają okazję nawiązać dialog. Mogą polubić, komentować, a przede wszystkim udostępniać artykuły, wideo lub tematy zamieszczone na blogach, rozpowszechniając je dalej w sieci. Mówimy w takim przypadku o marketingu wirusowym, który nierozerwalnie łączy się z content marketingiem.

Zamieszczając interesujące treści nie tylko budujemy wizerunek firmy, która wychodzi do internautów z wartościową treścią i daje im to, czego oczekują, ale również zacieśniamy więzi. Dostajemy feedback, dzięki czemu wiemy, czego oczekują od nas potencjalni klienci. Oprócz tego stajemy się źródłem rzetelnej wiedzy, informacji i rozrywki. Warto zwrócić uwagę na fakt, że użytkownicy mają wybór – mogą korzystać z naszych treści lub nie. Taki nienachalny sposób docierania do grupy docelowej nazywamy inbound marketingiem, ale o tym przy następnej okazji.